Gepoft is geboft?

Op mijn Stories vroeg ik laatst wie ze wel eens gegeten had. Bijna niemand. Toch maar eens proberen die gepofte, luchtige tarwe, spelt of quinoa. Je vindt ze in het schap van de ontbijtgranen. Kies voor een variant zonder toevoegingen.

De granen worden gepoft (net als popcorn) zonder gebruik van vetten of oliën. Lekker door de yoghurt, maar je kunt er ook mee bakken.

Ik deed ze afgelopen week door een bananenbrood. Erin vond ik ze amper terug, waren zacht geworden. Maar erbovenop was het wel lekker. Dan blijven ze knapperig.

Kies voor tarwe of spelt, die bevatten de meeste vezels (8,5 tot 9 gram per 100 gram)

Je kunt ze zelfs in salades doen en gebruiken om mee te paneren. Dat heb ik zelf nog niet geprobeerd, maar dat ga ik binnenkort eens doen.

Voor alle zekerheid: chocopops en honeypops bedoel ik hier dus niet he? Die bevatten vooral heel veel suiker. Maar waarschijnlijk had je dat al wel door.

Een lekker snackje voor tussendoor of in de broodtrommel? Dat kun je er ook mee maken. Heb ik getest voor je.

Supersimpel!

Voor ca. 12 blokjes

  •  2 eetlepels pindakaas
  •  2 eetlepels honing
  •  25 gram gepofte tarwe
  1.  Pindakaas en honing verwarmen in een pannetje
  2.  Mengen met tarwekorrels en meteen op een bakplaatje of bakje doen. Goed aandrukken.
  3.  30 minuten opstijven in de koelkast.

En dan in blokjes snijden. Hoeven niet hele mooie blokjes te zijn, dat lukte mij in elk geval niet.

(Bron: ah.nl)

Variatietips:

  •  Ook lekker met cacaopoeder
  •  Met kaneel
  •  Met amandelpasta
  •  …. en misschien ook nog wel hartig te maken door iets van chiliflakes te gebruiken.

Heb je iets met gepofte granen gemaakt? Deel het dan op instagram of facebook en tag mij hierin. @pliensfoodclub. Of deel het in de Plien’s foodclub!