Gezondere crackers moeilijk kiezen?

Zoals je misschien wel weet is volkoren een wettelijk beschermde naam. Tenminste als je het over brood hebt. Dan weet je dus zeker dat je de gezonde variant hebt die enkel volkorenmeel bevat.
Er bestaan echter ook volkoren koekjes, volkoren ontbijtkoek en …. volkoren crackers. Over die laatste wil ik het hebben.

Hoe kies je nu uit die tientallen soorten crackers een soort die een verantwoorde keuze is? Ik help je!
Kijk in de voedingswaardetabel op de achterkant van de verpakking en let daarbij op:

Zout max. 1 gram per 100 gram
Suiker zo min mogelijk en in elk geval geen toegevoegde suikers
Verzadigde vetten max. 1 gram per 100 gram
Vezels min. 10 gram per 100 gram

Ik heb al een paar gezondere soorten voor je op een rijtje gezet. Service van Plientje!

Product/ Per 100 gram Vet

 

Verzadigd vet Vezels Zout
Wasa Volkoren 2 0,4 20 1
Wasa Vezelrijk 5 1 29 1,1
Bolletje lichte crackers spelt-havermout 9 1 11 1
Hollandia Matze Volkoren 2,2 0 12,4 <0,1
Bolletje lichte crackers spelt 8,8 0,9 11 1
Fjord volkoren rogge (goedkoopste in het schap) 1,2 0,2 15,2 0,7

Andere soorten bevatten vaak teveel zout, teveel verzadigd vet, te weinig vezels en soms ook toegevoegde suiker.

Natuurlijk is het helemaal niet erg als je een keer een soort kiest die bijvoorbeeld net buiten de grens valt. Zoals ik vaker aangeef, het gaat om je totale voedingspatroon. Je kunt niet 1 product als gezond bestempelen. Je kunt echter wel binnen een categorie voor een gezondere keuze gaan.

Bekijk de verpakking van de crackers die je nu koopt en vergelijk ze. Probeer eens een keer iets anders. Misschien heb je zo wel een nieuwe favoriet die ook nog eens net even wat gezonder is!

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen. In het Plien’s broodtrommel- en ontbijtboekje vind je trouwens nog veel meer van dit soort tips en tricks.
Vragen? Je weet me te vinden! ingrid@pliensfoodclub.nl

 

gezondere_crackers