Hoe laat je kinderen meer groente eten?

Drie tips

  1. Zeg niks

Zet je nieuwe maaltijd met nieuwe soort groente gewoon enthousiast op tafel. Noem die stukjes aubergine niet, maar klets gewoon over wat anders.

Als je kind vraagt (ik ken ze maar al te goed die pitsende vorkjes ?) wat is dit voor iets? Dan zeg je gewoon: oh da’s een nieuw soort groente. En je noemt de naam. Je zegt dat er zoveel meer soorten groenten zijn dan jullie nu eten. Van elke kleur van de regenboog is er wel een groente.

  1. Zeg niet steeds tegen andere ouders in het bijzijn van je kind dat hij/zij niks lust.

Daarmee bevestig je het namelijk en voelt het kind zich extra negatief. Ook hoor ik vaak ouders: oh nee dat lust die van ons niet hoor. Dan laat ik ze proeven en vaak lusten ze het dan wel.

Je moet als ouder het proeven echt stimuleren! Maak ze nieuwsgierig naar nieuwe smaken. Wees een voorbeeld.

  1. Leg je kind uit dat het kan dat ie een bepaalde groente niet zo lekker vindt.

Noem zelf bijvoorbeeld ook een groente die je niet zo graag eet. Dat mag, smaken verschillen. Leg je kind ook uit dat het kan zijn dat hij niet van gebakken courgette houdt, maar het zou zomaar kunnen dat hij het wel lust in de soep. Of uit de oven in combinatie met andere groente of bijvoorbeeld als spirelli pasta. De structuur doet heel veel voor de smaak. Wees creatief.

Meer tips? In de Groente Booster!

In de Plien’s Groente Booster zitten nog veel meer tips en tricks om je kinderen beter te laten eten. Ik kan natuurlijk niks garanderen, maar het is zeker niet toevallig dat ik 2 allesproevers in huis heb. Ook heb ik heel vaak vriendinnetjes van mijn dochters over de vloer die dingen eten die ze thuis niet eten. Het kan echt! Zet kleine stapjes. De Groente Booster kan de eerste zijn….

Wil je hier meer over weten? Klik dan hieronder.

kind_eet_geen_groente