“Mijn kind is helemaal niet dik, dus dat kan ze wel hebben.”

“Ze hoeven toch niet op dieet.”

“Hij is zo energiek. Die verbrandt dat allemaal wel.”

Herkenbaar?

Het zijn dingen die ik vaak hoor. En nee, natuurlijk moet je kind niet op dieet. Dat moet een kind nooit. Of je kind nu wel of niet stevig gebouwd is, het maakt niet uit. Al die suikers en verzadigde vetten zijn voor niemand goed. Niet voor kinderen. Niet voor jezelf.

Heb je enig idee hoeveel suikerklontjes een kinderlijfje per dag maximaal kan verwerken?*

Kinderen 1-4 jaar           5-6 suikerklontjes

Kinderen 4-9 jaar           8-9 suikerklontjes

*internationale richtlijn van de WHO, Wereldgezondheidsorganisatie.

Een boterham met hagelslag (4 klontjes), een bakje vanillevla (4,5 klontje) En dat was het dan al…

En vruchtensap?

Helaas. Een glas vruchtensap, hoe gezond het ook klinkt, is ook gewoon suiker. Je lijf verteert het op dezelfde manier als gewone witte suiker. Je drinkt er ook nog eens snel teveel van.

Wat kan er gebeuren?

Teveel suiker leidt tot gewenning. Je proeft minder door al die suikers. Op de langere termijn kan het leiden tot diabetes en andere welvaartsziekten. Je wilt je kinderen dus een gezonde basis aanleren waar ze hun hele leven profijt van hebben!

Kwestie van aanleren. Het is nooit te laat.

Het is echt een kwestie van aanleren. Als je ze van jongs af aan leert dat water helpt tegen de dorst. Dat af en toe snoepen best mag, maar beperk het tot 1 snoepje uit school. En nee, je bent nog niet te laat als je kind al wat ouder is. Je kunt het suikergebruik langzaam afbouwen door bijv. een drankje te verdunnen met water. Door alleen nog ’s middags hagelslag, vruchtenhagel e.d. te eten. En kies voor pure kruiden en specerijen. Die zakjes Knorr, Maggi etc. zitten bomvol suiker (en zout).

Als je kinderen al wat ouder zijn, betrek ze er dan bij. Het is absoluut niet te laat. Misschien dronk je zelf vroeger ook wel suiker in je thee of koffie. Veranderen kost tijd, maar iedereen kan het! En doe het in kleine stapjes!

Je kinderen snappen heel goed hoeveel suikerklontjes er in een drankje of koekje zitten als je het uitlegt. Stap voor stap. En elke stap is er eentje. Doe wat jij vindt passen bij jouw situatie. Het moet immers wel een beetje gezellig blijven, toch?

Praktische tips

Hier vind je een overzicht van diverse soorten drankjes en de hoeveelheid suikerklontjes. Daarmee kun je zelf al een betere keuze maken als je bijvoorbeeld op een terrasje zit.

Heb je nog vragen? Mail me gerust. Als je meer tips wilt per productcategorie dan kun je hier terecht voor het complete Plien’s Gezonder Kiezen E-book. Handig als je door de supermarkt loopt.

kind_dik_suiker_bewust