Afgelopen weekend hadden wij een dagje dierentuin. Op zo’n dagje uit kan ik het uiteraard niet laten om eens te rond te kijken wat er zoal te krijgen is in de diverse horeca tentjes. Lunch nemen we eigenlijk altijd zelf mee. Niet eens uit zuinigheid, maar vooral qua keuze. Een frietje met een snack of een broodje hotdog is vaak een van de weinige keuzes. Voor ’s avonds prima, maar als lunch… nah..

Zelf broodjes of bammetjes smeren dus. Wat komkommertjes, snoeptomaatjes erbij en wat fruit. En Plien’s family heeft weer gegeten.

In de Apenheul hadden ze een leuk kinderbroodje. Een broodje ham of kaas in de vorm van een aapje met rauwkost erop. Super leuk! Als we dat geweten hadden…

Op zo’n dag hoort een lekker ijsje er uiteraard bij. Een softijsje daar hadden ze wel zin in! Er waren 3 soorten, een kinderijsje, een normaal ijsje en een kinderbeker. Het typische was alleen dat de kinderbeker helemaal vol ijs zat en daarmee zeker het formaat had van 2 kinderijsjes…

Superleuk zo’n beker, maar voor 4,25 geef je je kind wel heel erg veel ijs! Dat hebben we meeste ouders helaas niet in de gaten.

Je denkt misschien: ach voor een keertje kan dat toch best? Ja hoor, je kind krijgt er echt niet meteen diabetes of overgewicht door. Het gaat om de gewenning. Wat is normaal? Een kind dat een kinderformaat ijsje krijgt, vraagt echt niet om nóg een ijsje. Ze weten 1 ijsje is genoeg. Het formaat is dan dus niet belangrijk. Kies dus voor een kleintje… Ze krijgen op zo’n dag ongetwijfeld nog meer te snoepen en te drinken.

Praktische tips

Hier vind je een overzicht van diverse soorten drankjes en de hoeveelheid suikerklontjes. Daarmee kun je zelf al een betere keuze maken als je bijvoorbeeld op een terrasje zit.

Heb je nog vragen? Mail me gerust. Als je meer tips wilt per productcategorie dan kun je hier terecht voor het complete Plien’s Gezonder Kiezen E-book. Handig als je door de supermarkt loopt.