Laatst zag ik in een tijdschrift een advertentie voor Lu ontbijtkoekjes. Ontbijtkoekjes. Het woord alleen al maakte me nieuwsgierig. Wat zou dat nu weer zijn? Wie geeft zijn kind nu koekjes in de ochtend? Blijkbaar zijn er ouders die dit wel erg makkelijk vinden. Scheelt smeren in de ochtend.

Wat zit er in die koekjes? 4 koekjes in een verpakking. Dat staat voor 232 kcal, dat valt mee. Maar VOEDT of VUL je je kind ermee?

Plientje heeft de koekjes nader bestudeerd:

  • Amper vezels. Super belangrijk voor een voldaan gevoel en een goede stoelgang
  • Verzadigd vet (bijna de helft van de vetten)
  • Palmolie (slecht vet)
  • Verrijkt met ijzer, magnesium en vitamines. Deze belangrijke mineralen en vitamines moet je uit pure producten halen. Niet uit samengestelde (zgn. processed foods) producten.

Wat je je kind wèl geeft als goede start van de dag? Een paar voorbeeldjes:

  • Een volkoren boterham met halvarine en een magere belegsoort zoals kipfilet. Liever zoet? Kies dan voor fruitspread of appelstroop.
  • Een glas melk, kop thee of water
  • Yoghurt met onbewerkte muesli of zelfgemaakte granola
  • Havermoutje. Kun je de avond ervoor al maken. Lekker met een half banaantje!
  • Mugcake van havermout met bessen. Het recept hiervoor zal ik in de volgende nieuwsbrief delen!

De hoeveelheid verschilt uiteraard per kind. Het ene kind zal een betere ontbijter zijn dan het andere.

Wil je hier meer over weten? Bestel dan het Plien’s Gezonder Kiezen Pakket voor slechts 10 euro! Dan krijg je nog meer tips om gezondere keuzes te maken. En na de zomer komt mijn ebook voor de lunchtrommel uit. Houd de nieuwsbrief dus in de gaten!

ontbijt_prince_lu