Ik spreek nogal wat mensen over gezonde voeding. Wat ik merk bij ouders is dat ze toch wat huiverig zijn om nieuwe gerechten of groente uit te proberen. Standaard zetten ze aardappel, groente en vlees op tafel. Dat lusten ze tenminste.

Qua groente is het vaak hetzelfde repertoire: broccoli, boontjes, worteltjes en erwtjes. En vooruit misschien nog 1 of 2 soorten erbij. Maar heb je enig idee hoeveel soorten er gemiddeld in de supermarkt liggen? Veel soorten die jij waarschijnlijk nooit in je winkelkar legt…

Al die groentesoorten hebben hun eigen specifieke combinatie van vitaminen en mineralen. Variatie is dus superbelangrijk om alle voedingsstoffen binnen te krijgen!

Als je kind een beetje huiverig is om nieuwe dingen uit te proberen, betrek hem/haar dan bij het boodschappen doen. Laat hem iets nieuws uitkiezen. Maak een regenboog en probeer alle kleuren van de regenboog te eten. Hoe leuk is dat! Beloon met een toffe sticker voor elke kleur.

Kijk wat past bij jouw kind en bij welke leeftijd. Een kind van 10 zal waarschijnlijk niet zo heel blij worden van stickertjes plakken… 😉, maar meehelpen klaarmaken kan wel.

Bij ons zijn de kinderen gewend aan nieuwe dingen eten. Ze weten dat die moeder van hun heel vaak iets nieuws op tafel zet. En natuurlijk valt dat ook echt niet altijd in goede aarde. Ze weten dat ze moeten proeven. En soms pikken ze er de dingen uit die ze lekker vinden. Maak ik geen punt van.

“Maar dan hebben ze nog honger…. “

Ben je bang dat ze honger hebben als ze niet of nauwelijks eten? Maak je niet druk. Een keer geen volwaardige avondmaaltijd is echt niet erg. Geef een compliment omdat ze het geproefd hebben en maak er verder geen woorden aan vuil. Ga ook geen boterham smeren of een ei bakken!

“ Voer een Wat-zouden-we-deze-Woensdag-eten dag in”

Zo’n verrassing op tafel moet je niet elke dag doen. Zeker niet als je gezin dat niet gewend is. Maar wat denk je van het inlasten van een Wat-zouden-we-deze-Woensdag eten op woensdag?

1x keer per week eten jullie iets nieuws. Jij bedenkt iets. Of je partner of je kinderen. Dat kan een gerecht zijn uit een land, een kleur groente of wat dan ook.  Ik heb nog geen onuitputtelijke bron van recepten op mijn website, maar lang leve Google. Google paëlla, venkel of wat dan ook en je krijgt de heerlijkste gerechten. Want het is uiteraard niet de bedoeling dat je dan naar de winkel rent voor een pak Knorr wereldgerecht. Jullie kennen Plientje inmiddels wel een beetje. Dit soort zakjes en pakjes zitten zó vol zout, suiker en vulstoffen. Daar heb je niks aan. Kies een recept dat uit niet teveel ingrediënten bestaat zodat je kinderen echt de smaak van die nieuwe groente leren kennen en waarderen. Dat lukt meestal niet in 1 keer. Kinderen moeten echt aan een smaak wennen. Blijven volhouden dus.

Voel je niks voor een internationaal tintje houd het dan nóg simpeler. Maak 2 groentes klaar. 1 die ze kennen en een nieuwe. Bijvoorbeeld worteltjes en een venkel. Niet veel extra werk, kan zelfs in 1 pan gestoomd worden. Snijd de venkel in dunne reepjes en voeg ze iets later dan de wortel toe. Moeten beetgaar zijn.

En wat is jouw eerste stap naar iets nieuws proberen? Ga je de Wat-zouden-we-deze-Woensdag-eten dag invoeren? Ben heel benieuwd!

Tag me @pliensfoodclub als je wat geprobeerd hebt. Vindt Plientje leuk!

 

meer_groente_kinderen